INTERVIU DOBROGEA TV
Dan Rădulescu, actor și director artistic la Teatrul Național Târgu Mureș: „SEAS reprezintă pentru teatrele din România un prilej să găsească o plajă de spectatori foarte diversă”
Ediția din acest an a Stagiunii Estivale a Artelor Spectacolului desfășurată de Teatrul de Stat Constanța se apropie de final. După un adevărat maraton teatral care s-a întins pe durata a șapte săptămâni, cei care au luat parte la eveniment se declară mulțumiți de experiența trăită și afirmă la unison că a satisfăcut toate gusturile.
De la drame la comedii, de la musical-uri la teatru de stradă, SEAS 2023 a devenit într-un timp foarte scurt o coordonată importantă în peisajul cultural din România. Și pentru ca tacâmul complet, seara trecută, pe scena amenajată în Parcul Arheologic a fost adus, tocmai de la Târgu Mureș, inclusiv un „soț de vânzare”.
Reporter: V-aș întreba direct: ce caută un „soț de vânzare” la mare?
Dan Rădulescu, actor/director artistic Teatrul Național Târgu Mureș: În primul rând am venit cu soția mea și cu probabil viitoarea soție, dar, sigur că niciodată nu poți să mizezi pe ce se întâmplă. Viața e plină de neprevăzut. Am venit pentru că e a treia noastră participare la SEAS și acum doi ani am repetat practic „Take, Ianke Și Cadâr” aici și ne-am gândit să mergem tot pe această zonă de comedie clasică, oferind spectatorilor și turiștilor din sezonul estival un spectacol drăguț, frumos și să țină minte ca un eveniment de concediu extrem de plăcut.
Reporter: Dacă tot am început discuția despre această piesă, povestiți-mi în câteva cuvinte ce ar urma să vadă spectatorii.
Dan Rădulescu: Este o comedie clasică, autorul este rus, face parte din seria comediilor rusești de bună calitate din punct de vedere dramaturgic. E foarte simplu: un bărbat ajuns la o anumită vârstă încearcă vă vadă dacă mai e available (disponibil - n.red.) pe piață și întâlnește p tânără cu vrea 20 de ani mai tânără decât el și bineînțeles că urmează o așa zisă relație, o pseudo relație, pentru că fiind căsătorit, bărbații în general știu că există un risc major și, până la urmă, sigur, tânăra îndrăgostită până peste cap ia inițiativa și, în lipsa soțului, vine acasă la soție și urmează un întreg balamuc care se sfârșește ca-ntotdeauna cu un divorț pe care personajul meu îl regretă enorm pentru că atunci i se ridică de pe ochi vălul care indubitabil se pune în momentul în care și tu ca bărbat ești îndrăgostit de o femeie mai tânără.
Reporter: Concluzia e că spectatorii vor avea ce să vadă, bănuiesc că se vor distra pe măsură.
Dan Rădulescu: Asta a fost și miza noastră și propunerea noastră pentru ediția din acest an a SEAS și sperăm să vină în număr cât mai mare, îi așteptăm să avem împreună o seară minunată.
Reporter: Apropo de SEAS și de faptul că sunteți deja la a treia participare, cum ați caracteriza Stagiunea pentru că practic ați crescut odată cu ea.
Dan Rădulescu: Da, în fiecare an, pe măsură ce edițiile s-au succedat, calitatea spectacolelor și a trupelor din țară a fost.. de fapt, de prima dată a fost una extraordinară, pentru că SEAS reprezintă pentru teatrele din România un prilej, în primul rând, de a oferi publicului larg și când spun public larg mă refer la faptul că în acest sezon estival, în fiecare an, vin oameni de peste tot din țară. Oameni care nu ne pot vedea pe noi dacă ei sunt din Bacău sau din Cluj. Dar, avem această posibilitate și nu numai Teatrul Național din Târgu Mureș, ci toate teatrele, să găsească o plajă de spectatori foarte diversă.
Reporter: Cum vi se pare participarea din punct de vedere al spectatorilor sau cum vi se pare organizarea din punct de vedere al spectatorilor? Aveți atât constănțenii cât și turiștii.
Dan Rădulescu: Eu cred că din punct de vedere al promovării acestui mare eveniment, pentru că el se întinde pe o perioadă destul de lungă, mie mi se pare că e un efort și din partea organizatorilor și a autorităților locale în fiecare an să-l facă din ce în ce mai cunoscut și cred că deja a ajuns la maturitate într-un timp scurt, ceea ce denotă faptul că Erwin Șimșensohn, directorul Teatrului din Constanța împreună cu autoritățile reușesc în fiecare an să facă lucrurile din ce în ce mai stabile și mai calitative, din toate punctele de vedere. Și din punctul acesta de vedere, cred că și toate informațiile referitoare la desfășurarea spectacolelor sunt de bună calitate, adică printr-un click sau două poți să afli și programul și costul biletelor și locațiile și tot. Adică nu văd de ce cineva ar spune altceva, având în vedere că această organizare este aproape ireproșabilă. Spun „aproape ireproșabilă” pentru că atunci ar părea că nu există mici deficiențe și sunt convins că există, ca-n orice organizare, mai ales la acest nivel, dar pe an ce trece, lucrurile astea probabil că au fost rezolvate și încă o dată spun, ajungând la maturitate, așa cum spuneați și dumneavoastră, într-un timp extrem de scurt, denotă o disponibilitate a autorităților și a direcției Teatrului din Constanța pentru a oferi publicului din Constanța și nu numai, de pe litoralul românesc, spectacole de bună calitate.
Reporter: Aș mai adăuga la capitolul „lucruri de îmbunătățit” și sunt convins că urmează să se întâmple, dacă nu chiar la următoarea ediție, finalizarea lucrărilor la clădirea Teatrului, unde, să ținem cont că la momentul acesta, Stagiunea se desfășoară pe trei scene, la Sala Studio, la Teatrul Soveja și aici, în Parcul Arheologic, și ar însemna încă un plus dacă s-ar juca și pe o a patra scenă.
Dan Rădulescu: Da, din punctul acesta de vedere sunt convins că în momentul în care punctele de joc, locațiile care sunt acoperite, în momentul acela sporesc și posibilitatea de a veni cu spectacole care necesită o altfel de intimitate teatrală. Sigur, în general, spectacolele care vin la SEAS se pot desfășura în aer liber și atunci există posibilitatea ca în momentul în care ai o locație firească de teatru să vii și cu spectacole, adică să diversifici din punct de vedere repertorial plaja.
Reporter: V-aș întreba și în calitatea dumneavoastră de director artistic al Teatrului din Târgu Mureș, cum caracterizați industria aceasta a teatrului din România în momentul de față?
Dan Rădulescu: Cred că suntem pe un drum ascendent. Sigur că, ca orice drum, și mai ales în sistemul cultural din România, apar când te aștepți mai puțin tot felul de lucruri nedorite, dar întotdeauna breasla artiștilor, și nu mă refer doar la actori, a fost unită și sunt momente pe care trebuie să le depășim, dar pot să spun că din punct de vedere al ajutorului și al sprijinului organelor competente, și aici mă refer la Ministerul Culturii, în cazul teatrelor naționale, au rămas la fel de deschise oricăror proiecte pe care teatrele le propun, ceea ce înseamnă că cu toții ne dorim să rămânem într-o zonă de creație pe mai departe.
Reporter: Ca o părere personală, este împărțită România în două zone din punctul acesta de vedere? Adică vestul, unde se pune mai mult accent, unde se desfășoară mai multe festivaluri.
Dan Rădulescu: Eu cred că aici depinde pentru că majoritatea festivalurilor de anvergură care există la ora aceasta pe firmamentul culturii românești, culmea sunt în zone care nu sunt chiar în subordinea Ministerului Culturii. Ele sunt în zona organelor locale, Consilii Județene, Consilii Locale, ceea ce denotă faptul că există o dorință de reciprocitate. Adică autoritățile pot sprijini financiar aceste festivaluri și o fac și dau comunității. Pentru că cel mai important lucru, la noi la Târgu Mureș, organele noastre competente locale, din punctul acesta de vedere au înțeles că teatrul nu este o clădire și dacă este subvenționată de Ministerul Culturii nu înseamnă că e parașutată în orașul ăla. Trebuie să avem proiecte comune pentru că noi ne adresăm comunității, nu suntem un teatru care nu joacă în orașul respectiv și joacă în altă parte și iau banii din altă parte. Nu. Și am reușit prin proiecte comune să dezvoltăm această relaționare și avem și un protocol de asemenea, semnat între Primărie și Teatrul Național, care se desfășoară foarte bine și din partea Consiliului Local avem o deschidere extraordinară și le mulțumim foarte mult.