INTERVIU DOBROGEA TV
Dan Pughineanu, actor la Teatrul Excelsior: „Vedem mai multe forme de teatru pentru mai multe forme de public și mi se pare că așa vom putea aduce din ce în ce mai mult public la teatru”
Seria interviurilor dedicate oamenilor care au luat parte la Stagiunea Estivală a Artelor Spectacolelor din această vară continuă în această seară cu un câștigător de premiu UNITER, cea mai înaltă distincție acordată în teatrul din România.
Dan Pughineanu, alături de colegii săi de la Teatrul Excelsior, a ridicat spectatorii în picioare la finalul „Operei de trei parale“ care s-a jucat vineri seară pe scena teatrului Soveja din Constanța.
Reporter: Spune-mi, înainte de toate, câte ceva despre piesa de teatru din seara aceasta.
Dan Pughineanu, actor Teatrul Excelsior: Este un spectacol după piesa „Opera de trei parale”, de Bertolt Brecht, un spectacol de musical semnat de Răzvan Mazilu, ceea ce deja cred că este o reclamă destul de bună pentru spectacolul acesta. Aș mai putea spune că este a trupei Teatrului Excelsior din București, o trupă foarte bună și spun asta nu doar pentru că fac și eu parte din ea, ci pentru că a fost oricum apreciată la nivel național, chiar și acum cu Gala UNITER, dar și în ultimii ani. Este un spectacol de musical, este show, este divertisment, râzi, plângi și o să placă oricărui tip de public, din punctul meu de vedere.
Reporter: Faptul că a și fost premiată, mai ales prestația ta, vine ca o recomandare pentru spectatori că au ce vedea în această seară.
Dan Pughineanu: Da, sigur. Dacă mai aveam nevoie de o dovadă că lumea asta se duce cu capul în jos, iată că am primit-o, am primit un UNITER pentru rolul acesta. Nu știu cât de relevant este pentru publicul de teatru de astăzi un premiu UNITER, dar îl avem și pe acesta. Deci, dacă aduce public în sală, noi suntem foarte mulțumiți.
Reporter: Lăsând puțin modestia la o parte, ce înseamnă pentru tine, ca actor, câștigarea acestui premiu?
Dan Pughineanu: Pentru mine personal este o bornă importantă, dar, în același timp, nu am așteptarea să fie la fel de importantă și pentru altcineva în afară de mine. Pentru mine, sigur, e importantă, pentru prietenii mei și pentru familia mea, sigur, e o bornă importantă, e un premiu important, dar nu îmi fac mari iluzii, asta ziceam. Nu e neapărat un Oscar sau un premiu despre care a auzit mai multă lume. E un premiu pe care noi, între noi, actorii de teatru, ni-l apreciem, dar altfel nu e atât de bine.
Reporter: De unde impresia asta atât de proastă vis a vis de publicul consumator de teatru?
Dan Pughineanu: Nuu, nu că nu ar fi publicul elevat sau așa, ci pur și simplu, cred că mai ales la teatru, spre deosebire de film sau alte arte vizuale, cred că cel mai important pentru public este.. sau calitatea se vede mai degrabă imediat, fiind o artă live, cred că nu contează atât de mult premiile sau recomandările pe care le primești dintr-o parte sau alta pentru că dacă vii într-o sală de teatru și vezi un spectacol și își place nu prea contează dacă au luat vreun premiu. Și, la fel, dacă vezi un spectacol despre care toată lumea ți-a zis că e bun și știi că au primit premii toți actorii sau spectacolul, și ție nu îți place, în același timp nu cred că o să spui despre spectacolul respectiv mai departe. De-asta zic, nu pentru că aș crede eu că publicul de teatru constănțean sau bucureștean ar fi necalibrat cu lumea teatrului sau cu premiile teatrului, ci mai mult că mi se pare o artă frumoasă și foarte importantă din punctul acesta de vedere, teatrul, pentru că are un reward instant. Asta cred că-mi place foarte mult.
Reporter: Și care diferă de la o reprezentație la alta.
Dan Pughineanu: Da și asta mi se pare și puterea teatrului ca putere de artă. Și cred că și de asta a persistat atâția mii de ani, pentru că e o artă foarte volatilă spre deosebire de altele.
Reporter: Aș vrea să vorbim puțin și despre Stagiune și despre publicul constănțean, care nu este numai constănțean, printre constănțeni, cu siguranță se regăsesc și turiști veniți pe litoral, cum simți tu ca actori întreaga mișcare din jurul Stagiunii Estivale?
Dan Pughineanu: Noi am fost tot cu un spectacol de musical, cu „Familia Addams”, am fost și anul trecut invitați și am spus și atunci și acum chiar mi se pare că este un festival extrem de necesar pentru România la nivel național pentru că aici, la Constanța, după cum știm, vara se întâlnește toată România, într-o formă sau alta sau într-o perioadă sau alta, toată lumea vine la Constanța. Mi se pare un festival extrem de necesar, poate chiar cel mai necesar din punctul acesta de vedere pentru că face teatrul extrem de facil sau accesibil pentru publicul național. Sunt foarte mulți oameni, știm și de anul trecut, sunt veniți din Baia Mare sau din orașe care sunt foarte departe de București și erau în perioada aceea în Constanța și au avut șansa să-l vadă. Unii dintre ei chiar au zis că și-au dorit foarte tare să-l vadă numai că pur și simplu na, fiind Bucureștiul atât de departe, s-au bucurat că-l văd aici. Sper să fie același caz și în seara aceasta.
Reporter: În egală măsură este o rampă foarte bună de lansare și de expunere pentru teatre de a-și prezenta piesele.
Dan Pughineanu: Da, festivalul SEAS devine cu siguranță unul dintre festivalele importante la nivel național și în care ai vrea să participi ca trupă de teatru.
Reporter: Este mai mult decât îmbucurător ca după doi ani SEAS să-și câștige un asemenea renume pe piața teatrală. Unde vezi tu evoluția lui pe viitor, mai ales acum, făcând o comparație cu cea fost anul trecut, cu ce se întâmplă anul acesta, unde a fost și teatrul de stradă, unde au fost tot felul de ateliere dedicate tinerilor cu precădere.
Dan Pughineanu: Care ar fi singurul lucru negativ, să nu zic singura critică, pentru că nu e o critică, dar e un lucru pe care l-am observat, este că sunt destul de puține spații de joc. Este acest teatru și știu că mai este Sala Studio a Teatrului din Constanța pentru că știu că sala mare este în renovare, cred că asta ar fi pe viitor să fie și Teatrul renovat și sala mare renovată și cred că ar putea fi invitate spectacole de mai multe stiluri pentru că într-adevăr, unele spectacole, cum ar fi și al nostru, suferă dintr-un punct de vedere dacă se joacă afară, într-un teatru de vară.
Reporter: Cum ai caracteriza tu teatrul din România zilelor noastre sau industria aceasta? Cu plusuri și cu minusuri pentru că, cu siguranță, are din ambele.
Dan Pughineanu: Ce observ la teatrul românesc este o diversificare când vorbim de mijloacele teatrale. De când am terminat eu, de acum aproape șase ani, când am terminat facultatea, mi se pare că teatrul se dezvoltă pe mai multe paliere. Înainte, cel puțin așa mi se pare mie, majoritatea spectacolelor de teatru din țară erau de teatru clasic, după niște texte clasice și acum mi se pare că vedem din ce în ce mai multe musicaluri, vedem teatru experimental, vedem teatru documentar, social, teatru fizic. Mi se pare că fiecare ramură se dezvoltă bine și ăsta este un lucru îmbucurător pentru mine ca făcând parte din fenomen pentru că mi se pare că e nevoie pentru că sunt actori care sunt foarte foarte dăruiți pentru aceste ramuri. Și acum cred că o să aibă și mai multe posibilități să-și arate talentul.
Reporter: Important este să existe și expunere și sprijin și spectatori.
Dan Pughineanu: Da, asta este, publicul. Și tocmai pentru că sunt convins că în ultimii ani au fost categorii de public care nu veneau la teatru pentru că li se părea ceva învechit sau poate li se părea că e un lucru care nu e branșat la cultura lor imediată. Și cred că acum, din ce în ce mai mult vedem mai multe forme de teatru pentru mai multe forme de public și mi se pare că așa vom putea readuce sau aduce din ce în ce mai mult public la teatru.