Acuzații grave la Teatrul „Oleg Danovski”. Artiștii susțin că au fost abuzați sexual, umiliți și loviți: „Plângeam în fiecare zi”
Umiliți, certați, hărțuiți, loviți și persiflați. Sunt acuzațiile aduse de mai mulți balerini de la Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski”. Se pare că asta se întâmplă de ani de zile, iar conducerea instituției nu este străină de situație. Acuzațiile merg către coregraful Horațiu Cherecheș. Oamenii spun că acesta are un comportament agresiv, uneori violent, le face propuneri cu tentă sexuală balerinelor iar cele care îl refuză sunt amenințate că vor fi date afara. Cazul a ajuns în atenția ministrului Culturii care a trimis Corpul de Control la Constanța.
Balerinii spun că problemele au început de când la conducere a ajuns Monica Cherecheș, soția coregrafului Horațiu Cherecheș. Oamenii susțin că acesta ar fi profitat de funcția ei. La scurt timp, a început să le facă avansuri balerinelor, iar dacă nu-i dădeau atenție, coregraful le amenința cu concedierea sau le bătea.
Petronela Serea este una dintre victime. Ea susține că a fost hărțuită sexual și umilită, fiind pusă să danseze în chiloți, filmată și postată pe Facebook, pe motiv că e grasă.
„După ce i-am refuzat avansurile, la câteva săptămâni după, în sala de balet, mi-a spus să ies afară din sala lui de balet și atunci m-a luat de mână, m-a azvârlit afară, m-a împins de piept până în ușa de sticlă, de termopan și de acolo m-a luat de trening cu o singură mână. Imediat după ce am depus plângere cu număr de înregistrare, imediat, în a doua zi, la avizier am fost pusă să repet doar eu cu soțul dumneaei. Fără ansamblu, fără nimic”, a declarat Petronele Serea, balerină.
Din cauza numeroaselor abuzuri și umilințe la care erau supuși mai mulți angajați și colaboratori au renunțat să mai lucreze la teatru. În acest caz se află și o tânără balerină venită din Franța și căreia i s-au făcut propuneri sexuale încă din prima zi.
„După ce nu am cedat la avansurile lui, lucrurile au devenit din ce în ce mai rele, a început să mă scoată din toate spectacolele, nu mai aveam niciun rol, mă băga într-un colț al studioului și mă făcea în toate felurile. Eram într-o stare psihică foarte proastă, nu mai puteam să vin la muncă, plângeam în fiecare zi”, a declarat Ana Van Hallen, balerină.
Ultima agresiune fizică s-a petrecut în urmă cu o lună. Deranjat că unul dintre balerini și-a permis să urce pe scenă cu masca sanitară pe față, coregraful a mers în cabină și l-a lovit pe acesta.
„M-am trezit lovit, izbit cu spatele de masa de machiaj care era în spatele meu. A luat un scaun în primă fază să mă lovească. S-a încurcat în mișcări și a agățat cumva scaunul de masa de machiaj. După care l-a făcut țăndări, l-a izbit. Are tendința să te persifleze, să te batjocorească”, a declarat Ștefan Răuț, balerin.
„Nu-l vedeam chiar să recurgă la acte de violență, pentru o simplă mască purtată, care a fost și obligatorie. L-a îmbrâncit, l-a lovit cu pumnii și mai ales cu scaunul, o dovadă de furie”, a declarat Sorin Gâlcă, balerin.
De cealaltă parte conducerea instiuției susține că niciuna din acuzațiile aduse de balerini nu sunt fondate.
„Foarte multe acuzații sunt nefondate. Foarte multe.. Grupul care face aceste acuzații este un grup care este.. balerini ieșiți într-un fel din uz și care își doresc să stea acasă și să-și câștige existența pur și simplu stând acasă. Sunt foarte multe minciuni. Foarte multe neadevăruri. Instituția a luat întotdeauna în considerare toate reclamațiile”, a declarat Daniela Vlădescu, director Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” Constanța.
„Le consider mincinoase, calomnioase, cu atingere la persoana mea, atât din punct de vedere al activității mele profesionale, cât și în ceea ce privește familia. Cele cinci persoane sunt persoane care din punct de vedere profesional nu sunt într-o formă foarte bună. Sunt exigent, iar probabil aceste exigențe nu au fost pe bunul plac al celor cinci persoane”, a declarat Horațiu Cherecheș, coregraf.
Cât despre incidentul în care un balerin a fost lovit de coregraf, directoarea teatrului susține că nu a fost lovit ci doar împins. Cazul a ajuns în atenția ministrului Culturii care a trimis Corpul de Control la Constanța.